SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Hooi voor geiten en schapen
Geschreven door Kurt Vanhooydonck op 17/02/2008

Ik heb het dit jaar weer voor gehad. Ik ga een 10-tal pakken hooi halen voor de schapen en geiten en wat blijkt, die beesten eten daar niet van. Als ik dat dan eens vertel dan zegt men: \"amai verwende beesten... mijn ponies eten dat vrolijk op\".

Heeft er iemand nog tips? Klopt het dat koeien en paarden een pak minder kieskeurig zijn in hun voeding? Hoe weet je dat je goed hooi hebt? Moet je dan telkens eerst 1 pak kopen, testen of ze er van eten en dan meer gaan halen?

Ik heb ook zelf gewonnen hooi en dat eten ze dan wel heel graag. Telkens in het voorjaar is dat op en moet ik bijhalen ... Is het dan de overgang van voeding? Alle feedback welkom, want ik vind dat verschrikkelijk. De beesten bleten terwijl hun hooiruif nokvol zit.

Groeten,
Kurt

Reacties
Geschreven door Luc Van Roeyen op 22/02/2008

Ik voer droog geperst maar reukloos graszaadhooi aan mijn schapen en strooi er zout op. Lekker. Je moet het hooi dan wel in een soort voederbak geven . Smakelijk.

Geschreven door steven op 18/02/2008

Zijn het zowel de schapen als de geiten die niet willen eten. Onze dwerggeitjes zijn erg kieskeurig, toch veel meer dan schapen. Maar ze staan niet samen dus kunnen we de geiten wat meer soigneren want die kunnen inderdaad luidruchtig reclameren.

Ik heb ook al wel gemerkt dat verandering van rantsoen niet altijd even vlot gaat. Ik zorg altijd dat de ruif leeg is en schakel dan over. Een beetje honger helpt misschien om te beginnen eten en eens ze beginnen lukt het wel.

Een andere vaststelling is dat mijn "appreciatie" van de kwaliteit van het hooi of de kuil niet veel zegt over wat de schapen graag of niet graag lusten. Wat volgens mijn idee prima zou moeten zijn daar worden ze niet wild van en wat ik bv. stoffig vind eten ze met smaak op.

Geschreven door Vandyck Stijn op 17/02/2008

Ik denk dat al het hooi dat gewonnen is in de zomer van 2007 van bedenkelijke kwaliteit is, gelijk van waar het komt...
We hebben een zeer slechte zomer gehad, bijna geen droge periodes gekend.
Bij zo een weer kan niemand goed geurend hooi maken dat de dieren lekker vinden!
De oplossing is misschien voor de komende jaren het hooi laten inpakken in plastic?
Dit heeft veel voordelen maar is natuurlijk ook weer duurder voor de kleine hobbyist...