SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

blauwtong versus lammetjes 2008
Geschreven door de l\'Arbre L op 01/02/2008

Wij stellen vast dat we, in vergelijking met de lammerperiode van 2007, dit jaar zeer kleine lammetjes hebben.
Ook hebben we problemen met afwijkingingen: pootjes die krom zijn, ademhalingsproblemen, verlammingen.
Zijn er nog kwekers die deze problemen vaststellen?
Wat er aan te doen,hoe te verkomen?
Wat met het verlies?

Lieven

Reacties
Geschreven door Bellefroid Elke op 15/04/2008

Onze dekram heeft blauwtong doorgemaakt en is daarvan hersteld. Hij loopt constant bij de ooien, dus had tijd genoeg om te dekken na zijn herstel. De lammetjes zijn kerngezond! Geef die beestjes wat tijd alvorens weer te kweken, dit voorkomt een hoop miserie met te kleine of misvormde lammeren.

Geschreven door steven op 03/03/2008

De eerste worpen zijn geboren en alles pico bello in orde (meerlingen die zeer mooi ontwikkeld zijn). Heb wel gewacht met dekken tot 6 oktober 2007. En zelfs bij de ooien die ziek zijn geweest geen negatieve effecten te bespeuren.

Geschreven door Steven De Bock op 27/02/2008

Rammen zijn iets langer bij de ooien gebleven dan de vorige jaren. Op eerste zicht geen negatieve gevolgen van blauwtong: We hebben opmerkelijk meer meerlingen dan vorige jaren.
Wel hebben we bij een drieling en bij een tweeling een misvorming van ?ɬ©?ɬ©n van de lammeren gehad. Geen van die twee ooien was aangetast geweest. Vandaag nog een tweeling waarvan ?ɬ©?ɬ©n dood geboren maar wel normaal van grootte. Deze ooi had wel blauwtong gehad. Maar of het ?ɬ©?ɬ©ne met het andere heeft te maken is niet zeker, ook de vorige jaren hadden we eens een dood geboren lam gehad.

Geschreven door de l'Arbre Lieven op 22/02/2008

Mijn ooien zijn in augustus gedekt, net als in 2006. De eerste lammetjes geboren einde december en de eerste helft van januari zijn ok. Het zijn de dieren die in de tweede helft van januari zijn geboren en deze die nu geboren worden die niet goed gaan?

Geschreven door Luc Van Roeyen op 22/02/2008

Ik heb toch zo'n beetje de indruk dat veel schapenhouders zich hebben laten verleiden tot te vroege dekking na blauwtong. Ik heb mijn schapen een maand later laten dekken dan normaal . De beestjes moeten wel min of meer in conditie zijn h?ɬ©. Het lammeren is net begonnen en alles is ok. voldoende melk, tweelingen en overwegend ooilammeren.Misschien een 'groepsreactie' op het groot aantal sterfgevallen tijdens de blauwtong ? De drachtige schapen zien er ook veelbelovend uit. Of heb ik gewoon chance ?

Geschreven door marc. op 17/02/2008

Hier ook minder lammeren (meer eenlingen) en kleinere lammeren. En vandaag voor het eerst sinds ik schapen heb een lam dat absoluut niet op zijn achterpoten kan staan......

Geschreven door marc De Causmaecker op 05/02/2008

Dit jaar hebben we ook veel minder lammeren.
Blauwtong heeft hier zeker iets mee te maken.
Zoals Sam vermeldde blijkt de melkgift veel minder te zijn,terwijl we nochthans het zelfde voederschema hanteren als voorgaande jaren.
Iedereen heeft zijn schapen meer moeten samendrijven om te kunnen controleren of behandelen tegen blauwtong,en ik denk dat deze stress toestanden ook wel invloed hebben gehad op de vruchtbaarheid bij de ooien.

Geschreven door sam duysan op 03/02/2008

op mijn bedrijf heb ik ook heel veel kleine lammetjes en ook meer zwakke .
Ik denk dat het wel van de blauwtong komt. Ook geven mijn ooien veel minder melk dan verleden jaar. Dit fenomeen heb ik al bij veel andere schapehouders gehoord. Ik denk dat we met die blauwtong toch zowiezo minder lammers zullen krijgen. Momenteel zit ik aan een lam of 80 en als ik het vergelijk met verleden jaar heb ik er veel minder.

Geschreven door de l'Arbre L op 03/02/2008

de lammetjes zijn van de laatste weken.
Ooien gedekt vanaf augustus

Geschreven door Steven op 03/02/2008

Van wanneer zijn de lammeren (of wanneer zijn de moeders gedekt)?

Geschreven door Staf Van den Bergh op 03/02/2008

Ik heb (nog) geen kleinere of misvormde lammeren dit jaar maar ik stel wel een heel wat lagere vruchtbaarheid vast. Waar ik normaal meestal 2- en 3-lingen heb, is er dit jaar een overwicht aan 1-lingen.