SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

agressieve ram
Geschreven door Steven op 31/01/2008

Heeft er iemand tips om om te gaan met rammen die agressief zijn?
Is het een probleem bij jullie?

Vraag komt van iemand die bang is dat er eens accidenten gaan gebeuren.

Een truk die ik gebruik is om de ram naar de poort te laten komen en dan vast te maken tot ik klaar ben in de wei.

Reacties
Geschreven door Luc Van Roeyen op 22/02/2008

Agressiviteit bij rammen is zeker erfelijk. Selecteren jongens. Nooit met rammen spelen, ook niet als ze lam zijn.Nooit achter de oorkes krabben. Doe dat met de poes of zo. Al eens een ram tegen uw billen gehad ? Ik wel en 't kan zeer doen.Ik slacht of verkoop ze dan onmiddellijk. Rammen genoeg in de wereld.

Geschreven door steven op 18/02/2008

De vergelijking met het natuurlijk gedrag is interessant maar moet praktisch wel haalbaar zijn.

Anderzijds haal ik mijn ram na de dek altijd uit de kudde en gaat hij met een jonge ram (of met een ezel ) in een andere wei. Maar dat is blijkbaar niet genoeg om hem rustig te houden.

Ik heb ondertussen nog van anderen gehoord dat de ram eerst wordt vastgezet vooraleer men met de ooien aan het werk gaat. Zeker als er ooien uit de kudde gehaald worden is dat nodig want dan zijn rammen blijkbaar supper geprikkeld.

Geschreven door serge revercez op 04/02/2008

Ik heb zeker dat probleem met merdere rammen gehad. Den oplossing denk ik is de ram in zijn eigen weide te houden. Dat is wat ik doe en zo, met sukses. als hij zonder contact met de ooien blijft, zou de ram rustiger blijven. Volgens R. Paquay, professor bij de facult?ɬ© nd de la paix te Namen, blijven de rammen in de wild appart van rest van de schudde. Het is dan toch niet normaal om de ram altijd met de ooien en de lammeren te houden. Een tweede truc is nooit met hem te spelen. De wilder de ram blijf de verder zal hij van jij blijven en zo mogen we in onze weiden zonder risicos blijven.

Geschreven door Staf Van den Bergh op 03/02/2008

Ook bij mij worden oudere Vlaamse rammen soms wat aggressief. Af en toe wat schapenkorrel bijgeven maakt de dieren zeer handtam zodat je ze gemakkelijk kan vastpakken. Wanneer ik werkzaamheden in de weide uit te voeren heb sluit ik de schapen op in hun hok of indien dit niet voorhanden is trek ik de agressieve ram een jutezak over de kop. Opletten dat hij nog over voldoende adem beschikt. Maar hij blijft dan wel heel mak staan in de weide zodat ik ongehinderd mijn werkzaamheden kan uitvoeren.