SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

klimop giftig voor schapen?
Geschreven door Vandyck Stijn op 04/11/2007

Weet er iemand of klimop giftig is voor schapen?
Ik heb een ram die gestorven is na het eten van klimop, terwijl mijn geiten er ook van gegeten hebben en die nog in blakende gezondheid rondhuppelen...

Reacties
Geschreven door Peter Lennertz op 01/01/2008

De giftigheid van het blad valt nog wel mee, maar als schapen de bessen opeten worden ze zwaar ziek en kunnen eraan dood gaan. Mijn Ardense ram overleefde het gelukkig wel. We hebben we hem twee maal per dag bietenpulp gevoerd dit was het enigste wat hij wilde eten, pas na drie weken begon hij weer gras en hooi te eten.

Geschreven door Vandyck Stijn op 11/11/2007

Hij heeft waarschijnlijk een vrij grote hoeveelheid klimop gegeten, nochtans was er gras in overvloed aanwezig...
Bedankt voor de reacties

Geschreven door bart courtens op 09/11/2007

Net zoals veel giftige planten is klimop pas giftig als de dieren er een redelijke hoeveelheid van opnemen.Een groot deel van mijn dieren lopen op natuurgebied.Daar staan verschillende giftige planten (liguster,jacobskruiskruid,zwarte nachtschade,adelaarsvaren...)Ik heb echter nog nooit problemen gehad.Maar als je wacht tot de dieren niets anders meer hebben(bij sneeuw bv)dan kun je problemen verwachten.

Geschreven door steven op 04/11/2007

Op het web vind ik toch berichten hiervan:
(Latijnse naam = Hedera Helix)

http://www.blankees.com/house/plants/e_ivy.htm

Geiten hebben wel de naam van weerstandiger te zijn. Ik ken verhalen dat ze een ganse tuin kaalvreten en daar staan heel wat giftige planten tussen.