SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

blauwtong
Geschreven door luc bruneel op 26/09/2007

Roksem 26/9/07;
Mergellandschaap ooi plots ziek geworden, verdikt blauwtong ,ondanks toedienen van sputop vliegwerend middel,het is erg een schaap zo te zien lijden.Ik geef brood geweekt in suikerwater ,maar moet het zelf toedienen,anders eet ze niets ,drinken ook niet ,ik spuit iedere dag suikerwater op tegen uitdrogen.Ze maakt 41?Ǭ?C koorts al twee dagen lang,vandaag stond ze voor het eerst recht voor 1 minuutje,ze doet niet anders dan knarsetanden en heeft pijn aan de buik.
Slijmvorming is er voorlopig niet,ook geen lopende neus,enkel rode gezwollen ogen en lusteloosheid en ze kan niet volop staan,alles in ?ɬ©?ɬ©n uur van gezond dier naar ziek dier.

Reacties
Geschreven door Pieter op 12/02/2008

Heeft iemand ervaring met het gebruik van homeopatische middelen bij schapen?
Ik heb afgelopen zomer enkele bijzondere en snelle herstellingen van blauwtong gezien na gebruik van Belladonna C200. Heb later hele kudde met Arsenicum Album 200K behandeld.
Als het juiste middel snel wordt toegepast is m.i. resultaat te behalen.
Het moeilijke is juist het goede middel te vinden.

Geschreven door Bellefroid Elke op 27/09/2007

Bij ons een tijdje geleden hetzelfde ziekteverloop bij een ouessant ooi. Uiteindelijk kregen we ze totaal niet meer aan het eten, enkel vocht toedienen lukte nog. Na 8 dagen was ze volledig verzwakt en de keel was ondanks een cortisonenpreparaat sterk gezwollen. Ik heb ze laten inslapen toen ze uit de neus begon te bloeden. Als ze stoppen met eten is er weinig meer aan te doen vrees ik... Blijven brood geven dus! Appel wilde soms ook lukken.
Beterschap!