SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Kempisch rund
Geschreven door Thomas Linssen op 17/09/2007

Ik koopm'n graan altijd bij een oude boer in Bree. Hij is al een aantal jaren gestopt met melken, maar hij heeft wel twee koeien overgehouden.
Hij heeft nooit aan stamboekfokkerij en KI gedaan en heeft de laatste 20 tot 15 jaar altijd met eigen stieren gewerkt. Hij zei letterlijk:"Als de stier ook z'n moeder of zus dekte, het is altijd goed gegaan!"
De koeien zijn in de loop van z'n carri?ɬ®re wel kleiner geworden, maar ook breder en bevleesder.
Is dit misschien interessant voor bloedspreinding binnen dit ras, of is het niks? Ik dacht dat er plannen waren voor een stamboek van Kempische runderen, maar ik weet niet hoe ver het ermee staat. Eigenlijk wilde hij niet meer fokken met de beesten, maar ik denk dat hij wel te overtuigen is. Hij is namelijk nogal enthousiast.
groeten Thomas

Reacties
Geschreven door Thomas Linssen op 19/09/2007

Ik heb in Nederland op een school gezeten voor Biologische landbouw en toen heb ik ooit Dirk Endedijk bezocht. Dat is een boer die nog echte oude friese koeien heeft en hij is een interessant persoon, aangezien hij een eigen kijk heeft op fokkeij.
Voor het Friese hollandse ras zijn er in Nederland een 15-tal fundamentbedrijven die alleen maar met eigen stieren werken. Dat is dus echte inteelt. Op het mometn van m'n bezoek was hij al meer dan 30 jaar bezig op deze manier en het was verbazend hoe uniform deze stal met ongeveer 50 koeien was. Zelfs het vlekkenpatroon wasbij iedere koe ongeveer het zelfde en ze blonken zoals alleen een gezonde koe blinkt, ...
Je hebt dus 15 min of meer onverwante bedrijven die op deze manier fokken, ... Blijkbaar gaat het goed. Binnen de bedrijven is de inteelt niet meer te overzien, maar onder de bedrijven is de diversiteit behoorlijk groot, ... Volgens Endedijk is het de enige manier om binnen zo'n klein ras de bloedspreiding groot genoeg te houden.
Ik weet niet of m'n verhaal duidelijk is, maar er is ooit een boekje over uitgebracht door het Louis Bolk Instituut en dat heet :"Dirk Endedijk 21 jaar familieteelt 1967-1988"
(hij zou nu dus 40 jaar ervaring moeten hebben)

Misschien interessant?

groeten, Thomas

Geschreven door steven op 19/09/2007

in een grotere populatie vormen deze "ingeteelde" dieren geen probleem als ze gepaard worden aan compleet niet verwante dieren.

En inderdaad inteelt is niet per se slecht maar gemiddeld genomen is het ongunstig. Als je streng kan selecteren of je laat de natuur selecteren dan zullen de minder "fitte" dieren eruit gaan en hou je ingeteelde dieren over die toch een goede fitness hebben. Dit is aangetoond bij muizen waar men telkens broer x zuster kruiste. Bepaalde lijnen bleven zeer vruchtbaar en overleefden. Maar het gros van de lijnen stierf uit.

Om dit met runderen of andere grote diersoorten te doen is nogal een kostelijk experiment.

Geschreven door Dries De Rudder op 18/09/2007

Thomas,

De boer die je hier aanhaalt is zowat het stereotype van de boer die nu nog kempense runderen heeft: eigen stieren en vol lof over het ras.

Hoe meer dieren bij verschillende boeren, hoe interessanter voor de opstart van het stamboek. De inteelt die eventueel voorgekomen is, maakt het iets minder interessant, maar zoals je wel weet is inteelt een heel raar iets; het is best om teveel inteelt te vermijden, maar als je ver genoeg gaat, kan je de nadelen ervan minimaliseren of zelfs bijna 'inteelt-resitente' dieren fokken.

De opstart van het stamboek zit nog steeds in de pijplijn, maar momenteel is er wat tijd tekort om daar echt aan verder te werken.

Mvg,
Dries