SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Blauwtong - verzorging zieke dieren
Geschreven door steven op 02/09/2007

Welke ervaringen hebben jullie met de verzorging van zieke dieren?

Persoonlijk laat ik de dieren zolang mogelijk in de vertrouwde groep om extra stress te voorkomen. Het valt me ook op dat zieke dieren met veel slijm/neusvloei veel drinken dus zet ik regelmatig vers water voor hun neus.
Krachtvoer eten ze met kleine hapjes dus dat probeer ik meerdere keren per dag te geven.
Daarnaast antibioticum spuiten om verdere ontstekingen te voorkomen.

Wat doen jullie?

Reacties
Geschreven door Elke Bellefroid op 09/09/2007

Wij hebben ouessant schaapjes, en sinds 2 weken heeft onze ram blauwtong. Hij werd behandeld met ontstekingsremmers en een antibioticum, dit hielp hem door de ergste periode. Het herstel(?) gaat echter vreselijk langzaam, eet zeer moeilijk en weinig en heeft duidelijk pijn aan maag en darmen. Gisteren was ik ten einde raad op zoek naar iets om hem te helpen, en vond gelukkig iets in een AVEVE winkel: Aloe vera-sap van AnimaVital. Dit zorgt voor de heropbouw van maag en darmslijmvliezen en ontspant de darmen. Ook wat weerstandsverhogend en verfrissend voor de pijnlijke muil van de getroffen schapen. Het middel is eigenlijk voor paarden, honden, katten etc, maar ook perfect geschikt voor schapen. Onze ram lust het graag en heeft er zeker baat bij. Geen wondermiddel maar zeker het proberen waard. Wij geven hem 's ochtends en 's avonds 2 x 10ml spuiten in de muil, hij drinkt het graag en heeft ineens wat extra vocht binnen. Wel in de koelkast bewaren!
Succes!
Elke

Geschreven door Kurt Vanhooydonck op 04/09/2007

Ik heb ook BT vastgesteld bij ?ɬ©?ɬ©n van men Voskop ooien. Ik heb haar een week afgezonderd, zodat je een idee hebt wat ze eet. Ze graazde toch niet meer in de wei. Vers gemaaid gras eet ze wel. Waarschijnlijk doet het grazen te veel zeer. Verder valt het me op dat ze ook graag brood eet. Momenteel is ze aan de betere hand en ik zie haar af en toe terug grazen in de wei. Hopelijk haalt ze het.

Geschreven door Thomas Linssen op 02/09/2007

Aangezien Blauwtong een virus is helpt het niet tegen de blauwtong zelf, maar het is een ondersteuning tegen bijkomende infecties. Verder spuit ik (op advies van de veearts) extra vitamines en bij de dieren die echt niet meer willen eten iets tegen de buikkrampen. Ik moet wel zeggen dat ik bvoorlopig nog swifters heb en die naar m'n gevoel nogal gevoelig zijn.
groeten Thomas

Geschreven door Marc Temmerman op 02/09/2007

Wel ik ben er uiteindelijk 1 verloren, deze wou niet eten, heb het geprobeerd met zachter voedsel, waarschijnlijk te laat, drinken was ook reeds meoilijk. Uiteindelijk heb ik suikerwater geprobeerd, om haar toch nog wat energie te geven. ten slotte, wie niet eet, kan ook geen weerstand opbouwen. Volgende keer denk ik iets vroeger te beginnen met suikerwater, bvb na 2 dagen niet eten.
Bij mijn andere dieren gaat het nog redelijk, zolang ze maar eten, ik voeder hen nu wel bij met wat bietenpulp en een beetje krachtvoer extra. Ten slotte is het ook niet slecht de moederdieren v?ɬ??ɬ?r de dek iets extra bij te voeren om ze beter in conditie te brengen.Van de dierenarts kregen ze enkel een koorts- en pijnwerend middel, bij degene waar het iets verder stond gaf ze ook wat antibiotica. Dient vooral om verder bacteriele besmetting te minderen opengaan van de wondjes, maar bij een zwak dier dat niet meer wil eten helpt dit niet. Vergeet niet deze ooi had pas 2 weken geleden gelammerd.