SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

blauwtong en dekrammen
Geschreven door marc. op 01/09/2007

Ik hoor allerhande beweringen over de weerslag van blauwtong op de inzetbaarheid van dekrammen. Rammen die de ziekte hebben doorgemaakt zouden (tijdelijk?) onvruchtbaar zijn. Of ze zouden gedurende een zekere periode bij het dekken het virus doorgeven.
Mijn vaststelling met mijn voskoppen is dat nagenoeg alle dieren koorts hebben/hadden, en soms 40.5-41?Ǭ?, maar dat tot op heden slechts enkele schapen andere ziekteverschijnselen vertonen. Indien er inderdaad een probleem is met de rammen moet de miserie misschien nog beginnen?

Reacties
Geschreven door steven op 30/10/2007

Voorlopig lijken de dekkingen bij miojn Vlamingen goed te verlopen. Momenteel zijn er al een 6-tal ooien die meer dan 17 dagen gedekt zijn. De ram is dus blijkbaar goed gerecupereerd van Blauwtong. Ik heb hem ongeveer 6 weken na ziekte bij de ooien gezet.
Wat zijn de ervaringen bij andere kwekers?

Geschreven door steven op 02/10/2007

o ja,

of er virus in het sperma zat heeft men nog niet kunnen onderzoeken. Als ik iets hoor laat ik het weten.

Geschreven door steven op 02/10/2007

Ik heb vandaag eens contact genomen met het CISO in Walloni?ɬ´ waar men zaad afneemt van rammen (vooral Texelaars)? Praktisch alle rammen zijn ziek geweest (blauwtong) en hun zaad is zeer slecht. Van ongeveer 20 rammen is er 1 die terug goed sperma heeft en 2 redelijk. Bij de meeste rammen verbetert het wel maar erg langzaam. De rammen zijn ziek geweest eind juli/begin augustus!!
Alle rammen die ziek zijn geweest die zij getest hebben (ook bij fokkers) hadden abnormaal sperma. Dus dat belooft!!

Wie heeft er al ervaringen met het deksseizoen (terug komers bvb.)?

In de literatuur spreekt men van 6 tot 10 weken om de vruchtbaarheid van de rammen te laten herstellen na blauwtong.

Geschreven door Marc Temmerman op 01/09/2007

Wel, ik heb daar ook schrik voor. Op 1 ooi na hebben ze allen koorts gehad. 1 ooi is overleden, wou niet meer eten en het zat in haar muil. 2 andere dieren hebben pijn aan hun hoeven. Zolang deze knutten nog steeds in de natuur zijn, verwacht ik niet dat mijn ram mijn ooien wil dekken. Daarbovenop hoop ik dat mijn gedekte ooien hun lammeren niet aborteren. Dit seizoen had ik een vruchtbaar seizoen, maar dat zou volgend jaar wel eens sterk kunnen tegenvallen.
Ikzelf voorzie problemen met mijn kweek :
1. de dek wordt uitgesteld tot oktober
2. lammeren vanaf maart en later
3. lammeren zijn pas klaar voor de slacht in september, maar kunnen reeds in juli-augustus getsoken worden door deze muggen

Ik vrees dat veel liefhebbers zullen ontmoedigd worden om nog schapen te houden,...