SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Blauwtong
Geschreven door Marc Temmerman op 29/08/2007

Vandaag, heb ik ook voor het eerst te maken met blauwtong bij mijn voskoppen. Na het heuglijk nieuws op 15 augustus dat 2 ooien elk 2 lammeren gaven en een 3de ooi in aantocht is, kwam vandaag het droevig nieuws dat ik verscheidene dieren heb met blauwtong, waaronder ook mijn moederdieren. Ik kom net terug van een verlengd weekendje. Wat nu met mijn lammeren, 1 moeder staat reeds droog, dus deze krijgen van de fles. Maar zullen deze de nodige antistoffen aanmaken tegen het virus. de dierenarts weet geen antwoord, normaal zijn er deze periode geen lammeren. Zal mijn ander moederdier het overleven en eventueel antistoffen doorgeven via de melk aan mijn lammeren. Veel vragen, geen antwoorden. De komende dagen ............................

Reacties
Geschreven door Marc Temmerman op 09/10/2007

Deze week terug een nieuwe golf van BT erbij. Thuis hebben al mn volwassen dieren koorts, enkele manken en eentje heeft een gezwollen muil, op mn andere lokatie lijkt alles ok.
Voorlopig redden ze het goed, ze blijven allen eten. Ik geef ze wat krachtvoer, aangevuld met wat suikerwater en krachtvoer. Ik heb ook begrepen dat sommige kwekers/liefhebbers ook aspirine en/of een dafalgan bijmengen om koorts en pijn wat te dempen ipv een dierenarts erbij te halen die ook enkel maar een spuit kan geven en in een uiterst geval ook antibiotica kan toedienen.We proberen toch allen kosten te drukken, en als er iedere dag een veearts moet bijkomen dan wordt dit geen goedkoop lolletje.
Een veearts zei ooit, voor schapen moet je weten wanneer je wel en wanneer je niet een veearts behoeft. Redt je schaap haarzelf of heb je de hulp nodig van een vakman , 'veearts'.
Ik volg mijn dieren verder op, ondertussen heb ik enkele lammeren lopen die ogenschijnlijk er mooi gezond bijlopen. Doet moeders melk of melkpoeder wonderen ?

Geschreven door Koen Pille op 30/09/2007

Steven,

Ik las dat er geen rassenonderscheid was i.v.m. BT.Maar ik vind dit juist wel. Suffolk vind ik veel minder vatbaar voor BT dan bv. Mergellander.(ervaring bij 2 verschillende kuddes)De omstandigheden doen er natuurlijk veel toe: wind, hagen, poelen en niet te vergeten: sommige herders behandelen de getroffen schapen totaal niet. Ja, dan heb je natuurlijk veel meer dooie als je de dieren aan hun lot overlaat. Het minste dat je kunt toedienen is pijstillers/ontstekingsremmers.Als ik onze kudde vergelijk met andere kuddes dan valt het aantal dooie nog mee: 16 schapen op een kudde van 460. Bij collega's zie ik soms 60 dooie op een kudde van 150. Onze dooie schapen waren vooral oude dieren en dieren die geen reserve hadden. Er zaten ook een paar mooie (gedekte) ooien bij.
Ik ben recent naar een info-avond geweest over BT, hier in Holland, en daar vertelde de geleerde van de Gezondheidsdienst dat er nog 2 cyclussen BT komen, nog dit najaar...Dus dat beloofd. Nu ja, hier in Zeeland is BT ook wat eerder begonnen dan in Vlaanderen. Afwachten maar.
Nog dit: sommige schapenhouders hier behandelen de zieke dieren met homeopathie: met Arsenicum Album. Is veel minder duur dan die Antibiotica (die toch quasi niet helpt) en het is het proberen waard. Je zou alles uitproberen om je dieren te redden,toch?
Doei. Koen

Geschreven door steven op 30/09/2007

Koen,

zijn de Suffolks naar uw mening (erg) gevoelig voor BT?
En zijn deze dieren al drachtig en zie je daar gevolgen op?
Ik heb persoonlijk geen dieren gehad die hervallen zijn maar heb het ook al gehoord.
Ik hoopte ondertussen dat het weer wat minder gunstig zou zijn en dat BT wat zou wegebben.

Geschreven door koen Pille op 29/09/2007

Ik weet niet wat ik er moet van denken, je leest en hoort zoveel over Blauwtong. Ook tegenstrijdige berichten...De schapeluisvlieg brengt nu ook al Blauwtong over. De winter zal Blauwtong niet tijdelijk tegenhouden, het gaat gewoon door... Bij onze kudde Suffolks krijgen de dieren het voor de tweede maal. Jaja, dezelfde schapen die 4 a 5 weken terug, ziek werden, zijn nu weer ziek.
Is er iemand onder jullie die tijd heeft voor mijn afwas??

Geschreven door Marc Temmerman op 16/09/2007

Geografische verspreiding
Regelmatig kijk ik op het kaartje van Favv naar de BT-gevallen in Belgie. Wat reeds van in het begin opvalt en nu nog steeds dat BT zich vooral ten westen van Brussel met Oost-vlaanderen situeert. Zijn dit gebieden waar ons knutje zich beter gedijt, want daar waar vorig seizoen alles begon lijkt het iets rustiger, of zijn er andere factoren die hier een rol in meespelen ?

Geschreven door hilde op 12/09/2007

Het probleem is dat houtlanders, misschien alle oude rassen, niet veel ziektesymptomen vertonen. Wij hebben een jonge ram verloren die enkel licht mankte, en 3 dagen later dood was. Je kan de dieren best dagelijks observeren, en als je dier wat achterblijft, stram of onregelmatig loopt, en/of een natte neus heeft, dan weet je al hoe laat het is.

Geschreven door steven op 12/09/2007

Momenteel staat bij mij de teller op 2 gestorven dieren (deze hebben uiteindelijk na 9-10 dagen vechten toch het loodje gelegd). Daarnaast al 8 dieren die de ziekte doorgekomen zijn.

Geschreven door michel van simaeys op 11/09/2007

Tot hiertoe 4 houtlandschapen gestorven na een korte periode (enkele dagen) van hevig schuimen, zwaar hoesten en snel achteruitgaan. Rest lijkt er nog geen last van te hebben. De dierenarts beweert dat het verloop van de ziekte niet voorspelbaar is.

Geschreven door pieter op 11/09/2007

volgens mijn veearts:

Na ziekte (en vaccinatie dus ook vermoed ik) treed immuniteit op tot ongeveer 150 dagen na de besmetting. Het virus is analoog aan de menselijke griep kwa immuniteit (maar volgens een ander principe -dixit veearts- dus niet via mutatie -wat het dan wel was kreeg hij niet uitgelegd, iets met veranderende antistoffen). Schapen worden dus per jaar meestal slechts 1maal ziek, maar kunnen het jaar daarop opnieuw ziek worden. Men vreest wel dat schapen die het tweede jaar opnieuw ziek worden veel slechter reageren en meestal sterven.

Wat 'oude rassen' en immuniteit betreft, ik heb voorlopig slechts 1 geval, van ondertussen meer dan twee weken geleden. Deze ooi blijkt het te overleven en herstelt zeer goed. De rest van de kudde heeft geen ziekteverschijnselen getoond tot heden (incubatieperiode is weliswaar nog niet helemaal voorbij -2 tot 20 dagen-). Hopen dat het hierbij blijft.

Geschreven door Michel Van Simaeys op 10/09/2007

Lees ik vandaag in de krant:
"niet genoeg offerschapen voor het islamitische offerfeest van eind december ... naar schatting zullen er 10.000 tot 12.000 schapen tekort zijn ... een mogelijke oplossing bestaat er in schapen te importeren uit Senegal en Mali."

En wij dan maar hopen op de snelle komst van een vaccin tegen het BTV type 8 virus, terwijl er mogelijks dit jaar al een nieuw type BTV virus met het importeren van vreemde schapen kan meegebracht worden.

(sorry voor de negatieve berichtgeving maar het virus is mijn stapel houtlandschapen lelijk aan het decimeren)

Geschreven door steven op 02/09/2007

Bericht van 13/8/2007 op PROMED mailing list:

Blijkbaar zijn Merial en INTERVET bezig met vaccinontwikkeling maar pas beschikbaar volgend jaar.

"Inactivated vaccine against bluetongue virus serotype 8 will most likely be available mid 2008 for sheep and cattle (according to Merial SAS, Lyon). Merial said that in sheep, one single injection will lead to an efficacious protection of animals. For cattle, 2 injections at an interval of 3 weeks will be needed. Annual
re-vaccination will lead to a long-lasting and efficient protection in sheep and cattle.

Another pharmaceutical company, Intervet (Boxmeer, NL) is also developing a vaccine against BTV serotype 8. The 1st test results in sheep are promising, and this would mean that by next year [2008], the 1st sheep could be vaccinated against BTV.

Geschreven door steven op 02/09/2007

Ergens gevonden op een website over de schapenhouderij in de staat Georgia, USA.

"Although a high percentage of cattle and sheep test positive to bluetongue, clinical signs are seldom present because of a high degree of immunity"

Dus ik denk dat dit ook aantoont dat BT mits vaccinatie te stoppen moet zijn.

Geschreven door steven op 31/08/2007

Beste Koen,

uw antwoord durf ik betwijfelen. Waarom wordt er dan gevaccineerd als er toch geen antistoffen worden aangemaakt? Misschien moet de vaccinatie wel jaarlijks herhaald worden maar er worden zeker antistoffen aangemaakt.

Geschreven door Koen Pille op 30/08/2007

Beste Marc,

antistoffen tegen blauwtong worden niet aangemaakt door onze schapenrassen. Niet bij volwassen dieren, niet bij lammeren - ook niet via de melk. Dieren die vorig jaar blauwtong gehad hebben, krijgen het dit jaar terug. Volgens mij omdat het geen ziekte is/was van onze contreien.