SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

blauwtong en oude rassen
Geschreven door Thomas Linssen op 22/08/2007

Ik heb een paar swifters en een hoop problemen met blauwtong. Vandaag was ik bij een boer met ongeveer 500 Lovernaars. Hij woont in vogelvlucht misschien niet meer dan 30 km van mij af en had nauwelijks last van blauwtong. Hij had wel schapen met symptomen, maar hij had nog geen dode gehad, ...
Nu vroeg ik mij af of het ook bekend is dat onze oude Belgische rassen beter bestand zijn tegen Blauwtong, ...
Is hier een zinnig antwoord op te geven?

groeten, Thomas

Reacties
Geschreven door Thomas Linssen op 29/08/2007

Tijdens de expo ben ik ook eventjes door het park gelopen.Het vielme op dat er bij de Lakense schapen en het VLaamse Kuddeschaap telkens 2 van de 4 schapen ziek waren.
De Voskoppen en de Houtlanders hadden er precies totaal geen last van. De Melkschapen en de Entre Sambre et Meuses lagen allemaal rustig te herkauwen, ...
Misschien dat ook niet ieder inlands ras er even goed tegen kan?

groeten, Thomas

Geschreven door Staf Van den Bergh op 28/08/2007

Steven, ik stel voor dat ook het genotype in het onderzoek wordt betrokken.

Geschreven door steven op 28/08/2007

Uw vaststelling werd ook al door andere mensen gesuggereerd, namelijk dat er rasverschillen zouden zijn qua gevoeligheid of ernst. We ( SLE en ikzelf vanuit KULeuven) willen dit wel eens nader onderzoeken dus ik denk dat we binnenkort zoiets als een enquete zullen lanceren om dit in kaart te brengen.
Hou ondertussen netjes gegevens bij welke dieren, wanneer ziek werden e.d. En liefst ook afstammingsinfo.