SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

scheren van voskoppen
Geschreven door jan sijbers op 17/04/2007

Dit jaar zou ik mijn voskoppen voor de eerste keer moeten scheren, maar ik vind ze wel erg schichtig. Heeft iemand nuttige tips?

Reacties
Geschreven door tjeu steensels op 30/04/2007

hier worden ze rustig in de weide geschoren, maar hier worden ze ook bijna dagelijks geaaid (of wordt er poging gedaan tot)door voorbijgangers of mensen op het terras, en zoals al eerder gezegd de ram gaf wat meer moeilijkheden maar dat is denk ik omdat hij nog maar een kleine maand hier is

Geschreven door steven op 27/04/2007

Ja je hebt gelijk. Myiasis is wel degelijk mogelijk.
Ik heb gisteren ook een ooi geschoren met een "ontluikende" plek (pas uitkomende maden), ook aan de staart.

Dus ben ik toch maar aan het scheren geslagen.

Geschreven door Danny Hindryckx op 26/04/2007

Er is momenteel wel degelijk kans op myasis . Gisteren heb ik al een ooi moeten behandelen , er zaten maden ter hoogte van de staart . Gelukkig was ik er vroeg bij en is alles al opgelost . De ooi was nog niet lang geleden gelammerd en had waarschijnlijk nog wat bloedverlies .

Geschreven door Vandyck Stijn op 24/04/2007

Nee, ik vind dat het ook nog veel te vroeg is om nu al te scheren.
We maken nu uitzonderlijke weersomstandigheden mee, maar het weer kan nog omslagen gedurende de maand mei en juni.
Ook als we nu al zouden scheren zouden de schapen eind augustus en september al terug te lange wol hebben, terwijl het dan ook nog heel warm kan worden.
Voor de groene vlieg denk ik dat het nog zeker ?ɬ©?ɬ©n maand te vroeg is.

Geschreven door steven op 23/04/2007

Ik denk dat de warmte nog niet echt een probleem is voor de schapen. Ook de nachten zijn nog koud. Voor myiasis zijn de omstandigheden nog niet gunstig lijkt mij. Te droog en te fris. Of zijn er al mensen die de groene vleesvlieg gezien hebben?

Geschreven door jan sijbers op 23/04/2007

Enn welgemeende dankjewel voor de tips. Ik zal wel laten weten hoenhet is gegaan. Is het trouwens aan te raden al wat eerder te scheren dit jaar gezien de vroege warmte?

Geschreven door linda en ivan op 22/04/2007

Ook bij ons was het scheren van de voskoppen de eerste jaren een onaangenaam karwei. Onze vroegere scheerder ging nogal gestresseerd te werk en was nogal bruut met de dieren, wat resulteerde in een onaangename ervaring voor schaap en fokker. Heden hebben we een ervaren, rustige scheerder. De dieren worden op voorhand opgestald in een kleine stal. Op die manier kunnen ze rustig ?ɬ©?ɬ©n voor ?ɬ©?ɬ©n hun scheerbeurt krijgen. Onze scheerder legt de dieren neer op hun zij en wil steeds op gras werken. Dit valt goed mee, het lijkt wel of de dieren op gras rustiger blijven. Op die manier is het jaarlijks scheren niet te ontzien.

Geschreven door Staf Van den Bergh op 20/04/2007

Ik scheer zelf mijn Ardense Voskoppen en Vlaamse schapen. Voskoppen zijn inderdaad een stuk schichtiger dan Vlaamse schapen maar dat maakt geen verschil meer uit wanneer ze geimmobilizeerd op hun achterste zitten tijdens het scheren. Dan zijn ze niet nerveuzer meer dan Vlaamse schapen. Het scheren is voor alle schapenrassen een ingrijpende gebeurtenis. Komt er dus op aan dat zowel de schapen als de scheerder op hun gemak zijn. Wanneer je eerst de schapen moet opjagen en vangen dan riskeert het scheren inderdaad zeer stresserend te zijn. Zorg ervoor dat de schapen handtam blijven. Ook in de zomer roep ik mijn Voskoppen minstens eenmaal per week binnen met wat krachtvoer en blijven ze zowat een half uur opgesloten. Zij blijven vertrouwd met mij en ik met hen en heb dus geen probleem om ze te vangen voor verzorging of scheren.

Geschreven door ellen op 19/04/2007

Bij ons waren de voskoppen in het begin ook schichtig. Toch is dit fel verbetert door vaak eens gewoon in de wei te komen, of met een stuk brood. Bij ?ɬ©?ɬ©n schaap blijft die schichtigheid er wel inzitten.
De scheerder doet heel rustig zijn werk en met de ooien hebben we geen last. De ram is iets feller en die moet goed vastgehouden worden.

Geschreven door pieter op 19/04/2007

interesseert me ook wel. Tot nu toe is de enige tip die ik kan geven: een goede scheerder zoeken. De eerste scheerder had het behoorlijk lastig, en had overduidelijk niet veel zin om het volgende jaar opnieuw te komen. De tweede (wiens adres ik kreeg van een collega-houtlandkweker) deed zeer rustig en proper zijn werk, wat ook wel scheelde in het gedrag van de dieren (al blijven de 'oude' rassen een pak schuwer en heviger, toch alvast mijn houtlanders ook). Ze alvast wennen aan opgesloten zitten en aanwezigheid van mensen is natuurlijk een begin.
Veel succes