SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Afsluiting voor schapen
Geschreven door Dirk Mortier op 16/04/2007

Ik ben van plan om een post & rail omheining in gekloven eik te maken voor schapen. Kan iemand mij vertellen wat de maximale opening (afmeting) tussen de horizontale liggers mag bedragen zonder dat mijn schaapjes op de loop kunnen gaan?

Reacties
Geschreven door Dirk Mortier op 18/04/2007

Bedankt voor de reactie jongens! Ik kan nu aan de slag...

Geschreven door Staf Van den Bergh op 18/04/2007

Ik heb enkele Venohekkens voor schapenstalinrichting. Die zijn 85 cm hoog en hebben 8 horizontale spijlen. Tussen de 5 onderste is een opening van 6 tot 8 cm. De 3 bovenste staan 10-12 cm van mekaar verwijderd. Daar kruipen geen lammeren doorheen. De horizontale liggers van uw "post & rail" op dergelijke korte afstand aanbrengen, gaat uw afsluiting uiteraard erg zwaar en duur maken. De suggestie om een klassieke "post & rail" constructie te gebruiken voor de bevestiging van ursusdraad is zeker het overwegen waard. Anderzijds zou je enkele horizontale liggers kunnen vervangen door staal- of aludraad die permanent onder stroom gezet wordt.

Geschreven door Dirk Mortier op 17/04/2007

Wil dit zeggen dat de minimale afstand van de liggers dan de afstand van de maaswijdte van deze schapendraad zou moeten zijn?

Geschreven door pieter op 17/04/2007

Ik zou u niet meteen aanraden om enkel de post en rail te gebruiken. Wel kan je dit als basis gebruiken om daarna "shapendraad" of "ursus" tegen te bevestigen. Zeker als je van plan bent van te kweken, dan vinden de lammeren gegarandeerd een gaatje dat groot genoeg is. Je zou al heel smal en heel dicht bij de grond moeten gaan om dat tegen te gaan (vermoed ik toch)