SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

varkens; bonte bentheimer
Geschreven door tine van landegem op 03/04/2007

hoi

eens een gans nieuw bericht introduceren; niet over schapen maar over varkens!
Wij zijn op zoek naar twee zeugjes die we bij ons kunnen laten rondhollen waarvan we er eentje slachten tegen de winter. In onze zoektocht naar oudere rassen zijn we ook buiten Vlaamse grenzen gaan kijken en vonden we de Bonte Bentheimer. Dit ras staat ons erg aan.
Deze varkens worden in nederland en Duitsland gekweekt, maar helaas weten we niks van dit ras in Belgie. Heeft iemand van jullie daar een idee van?
Of ervaring met dit ras?
Of kunnen jullie een ander oud ras aanbevelen, als "hobby"varken.

hopelijk heeft dit berichtje een beetje succes

groetjes
tine

Reacties
Geschreven door Dries De Rudder op 05/04/2007

beste tine,

de regelementering ivm het houden van varkens kan je voor een groot stuk terugvinden op de website van dgz (http://www.dgz.be/identificatie/root/01_01_02.asp), lees dit allemaal zeker eens aandachtig door vooraleer je dieren aankoopt.

wat betreft je raskeuze, kan ik begrijpen dat de bonte bentheimer je bevalt, al wil ik toch graag eens wat reclame maken voor onze eigen rassen: we hebben er twee, het Belgisch landras en de Pi?ɬ´train. Het landras is 'maar' een gewoon roze varken, de Pi?ɬ´train daarentegen is een bont varken en heeft wel iets mee van een bonte bentheimer. Een pi?ɬ´train zal ook makkelijker te vinden zijn in Vlaanderen, misschien is dat voor jou ook een voordeel. Voor de slacht is een Pi?ɬ´train het uitverkoren varken, het wordt soms wel eens 'het varken met de vier hespen' genoemd, verwijzend naar de hoge vleesopbrengst.

wil je toch echt bonte bentheimers, dan kan je misschien eens contact opnemen met de nederlands vereniging, en daar vragen of ze soms weet hebben van vlaamse/waalse fokkers.

ik hoop dat je hiermee iets kan doen, contacteer me gerust voor verdere vragen (dries.derudder@sle.be).

Mvg,
Dries De Rudder