SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

ram bij ooien heel jaar doo
Geschreven door jan sijbers op 23/03/2007

Mag bij het Voskopras de ram het ganse jaar door bij de ooien lopen of maar gedurende een periode van het jaar. En wanneer dan wel?

Reacties
Geschreven door serge op 04/06/2007

Er was een zeer goede studie door R. Paquay in de revue van de FICOW. Het was over de ethologie van de schapen. Hij zegt dat in de natuur blijven de rammen samen met de ooien alleen maar tijdens de dek seizoen. Ik vind ook dat de ram "vriendelijker" tegen zijn verzorger blijft als hij niet met de ooien is.

cheers,

Serge

Geschreven door tjeu steensels op 30/04/2007

ik vertrouw het hier toch niet om de ram er het ganse jaar bij te laten, ik heb hem nu een twee weken er terug bij gehad, en heeft al mijn ooien al eens besprongen, ik hoop echt dat daar geen lammeren van komen

Geschreven door jan sijbers op 04/04/2007

ok, merci voor de reactie. we zullen het ook eens proberen

Geschreven door pieter op 03/04/2007

Ook bij ons staat de ram het hele jaar door bij de kudde, zelfs tijdens het lammerseizoen. Nog geen problemen mee gehad. De cyclus verloopt blijkbaar nog zeer seizoensgebonden, tenminste als alles z'n gewone gangetje kan gaan (dit jaar blijkt m'n ram niet vruchtbaar, ik ga nu wel wachten tot augustus om er een nieuwe ram bij te zetten)

Geschreven door ellen op 30/03/2007

Wij hebben maar 1 ram en die staat het hele jaar door bij de ooien, behalve een periode waarop de ram niet mag dekken (zodat ze niet lammeren terwijl wij op verlof zijn) en tegen de tijd dat de ooien gaan lammeren.