SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

3-lingen
Geschreven door Marc Temmerman op 08/01/2007

Ik heb nu reeds een aantal jaren voskoppen en regelmatig geven mijn ooien wel eens een 3-ling. Het 3de lam is meestal ?ɬ©?ɬ©ntje om bij te voederen met de papfles, op een uitzondering na. Echter gebeurt het ook dat het 3de lam dood geboren wordt. Ik vraag mij af wat de oorzaken kunnen zijn, want iedere keer zie ik dat dit het grootste lam is, en tevens dat dit in het vlies is blijven steken. De moeder keek er als het ware niet naar en at ook het vlies niet op. Ik denk dat dit lam meestal ook het laatst geboren wordt.
Was het lam niet levensvatbaar ? Kwam het lam te vroeg en kon de moeder zich maar op 2 lammeren concentreren? Is het vlies van dit lam te stevig waardoor het zelf niet kon losbreken? Of was het te groot om door de baarmoederhals te geraken, wat ik trouwens niet geloof?

Heeft iemand nog deze ervaring en hoe is dit te voorkomen, of moet ik aan geboorteplanning doen om erbij te zijn bij de geboorte? Op zich moeilijk want voskoppen lammeren wanneer ze er zin in hebben zou ik zeggen en ik ben er nog niet veel bij geweest.

Reacties
Geschreven door marc carrebrouck op 05/05/2007

Dag marc,
Ik heb dit vroeger gehad met houtlanders,mischien houd de ooi zich te veel bezig met de twee eerste
twee en daardoor de laatste wat uit het oog verliest .
De laatste 2 jaar heb ik dat niet meer gehad waarschijnlijk door de ooi in de lammerperiode kort te steken , 's nacht de stal te verlichten met spaarlampen zodat ze de lammeren kan zien . Zo hoeft de ooi niet enkel op het gehoor af te gaan .
Vriendelijke groeten marc

Geschreven door Bart Van der Heyden op 05/05/2007

Dag Marc,
Heb dit jaar net hetzelfde gehad. Het 3de lam was het grootst en is zeker en vast gestikt door het vlies. Heb nog het ongeluk gehad dat het 2de lam ook enkele weken nadien ook gestorven is (weet niet goed waarom). Uiteindelijk de overblijver was de magerste, maar die zal wel het sterkste karakter hebben zeker.
Verklaringen heb ik er ook niet voor.