SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Volwassen rammen
Geschreven door Peter Lennertz op 05/01/2007

Ik heb een vraag of het mogelijk is om volwassen voskop rammen bijelkaar te plaatsen. Nadat ze hun werk bij de ooien gedaan hebben. Ik heb opgevangen dat er mensen zijn die hier wel eens problemen mee hebben. Nu durf ik dit niet te proberen. Is dit nu wel of niet mogelijk?

Reacties
Geschreven door Danny Hindryckx op 26/01/2007

In de handel zijn ook zogenaamde rammenmaskers te verkrijgen . Het is een lederen lap met riempjes aan waarmee je deze kan bevestigen aan de kop . Hierdoor kunnen de rammen niet voor zich zien , enkel van opzij . Na een tijdje zijn de rammen elkaar gewoon en kan je de maskers verwijderen .

Geschreven door Peter Lennertz op 05/01/2007

Dag Staf, bedankt voor je reactie. Ga op jouw manier de rammen bij elkaar plaatsen.

Geschreven door Staf Van den Bergh op 05/01/2007

Dag Peter. Na het dekseizoen gaan mijn (volwassen) dekrammen allemaal terug bij mekaar op een weide waar ze samen blijven tot het volgende dekseizoen. Op dit ogenblik zijn dat 5 Vlaamse rammen en 3 Voskoprammen. Wanneer ze van de ooien terug bij mekaar komen sluit ik ze gedurende 1 ?É 2 dagen op in het schuilhok op de weide zodat ze geen ruimte hebben om een aanloop te nemen en vervolgens met de koppen tegen mekaar te botsen. Gedurende die twee dagen worden er wel kleinere gevechten geleverd tussen de rammen tot ze terug voldoende aan mekaar gewend zijn en vermoedelijk een interne rangorde hebben vastgelegd. Tijdens de opsluiting geef ik ze alleen hooi en water. Na die periode krijgen ze vrij spel op de weide. Ik heb hiermee nog geen problemen gehad.