SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Castratie houtland ramlam
Geschreven door Edith Vansteenkiste op 23/04/2016

Wij hebben een houtland ramlam van 6 weken die met de fles gevoederd wordt en heel tam is. Een gedrag dat wij van een houtlandschaap niet gewoon zijn en heel leuk is voor de kleinkinderen.
Het zal pijnlijk zijn om hem weg te doen. De dierenarts stelt voor hem te castreren.
Dit lijkt mij een drastische ingreep, onnatuurlijk voor het dier. De argumentatie dat hij dan in zijn "thuis" omgeving kan blijven, lijkt mij een menselijke, rationele redenering en geeft mij het gevoel dat wij enkel aan onszelf denken.
Heeft iemand daar ervaring mee ?

Reacties
Geschreven door Bart Courtens op 24/04/2016

Hoe de ram zal evolueren kan ik niet voorspellen.Van de ingreep zal het dier niet veel last ondervinden. Vraag is, wat ga je er mee aanvangen? Laat je hem bij de ooien lopen, waar hij enkel de ooien zal lastig vallen of laat je hem bij andere rammen lopen? Persoonlijk zou ik hem niet castreren (dure ingreep) en hem van de hand doen.

Geschreven door edith.vansteenkiste op 23/04/2016

Bedankt voor de snelle reactie.
Bart, bedoel je dat een gecastreerde lam ook onhandelbaar is als hij volwassen is ?
Ik heb sinds twaalf jaar ervaring met rammen en weet dat flessenrammen gevaarlijker zijn dan lammeren die op natuurlijke wijze zijn grootgebracht. Nooit een ramlam teveel aanhalen.
Maar ondanks mijn bewust afstand houden, volgt hij mij als een hondje.
Ramlammeren hebben we nooit gehouden omwille van inteelt. Ofwel slachten ofwel een andere thuis geven.
Ik had echter nooit gedacht aan de voorgestelde optie van de dierenarts nl. castratie.
Mijn vraag was dus of de ramlam als hij volwassen is na castratie tam blijft en of dit diervriendelijk is ?

Geschreven door Bart Courtens op 23/04/2016

Het lam zal tam blijven zolang het de fles krijgt.
Eenmaal gespeend zullen de kleinkinderen er niet veel meer aan hebben. Hou er rekening mee dat rammen die met de fles werden grootgebracht rapper gevaarlijk worden. Je kunt hem desnoods enkele weken voor de dekperiode gebruiken als " zoekram" maar verder zul je er volgens mij niet veel aan hebben.

Geschreven door kristof sprengers op 23/04/2016

Zo een jong "flessen" rammetje wordt nogal snel onhandelbaar, wij hebben het zelf meegemaakt dat zo een beestje na een maand de kindjes omver ramde!
Ik vrees dat als je hem wil houden je hem toch moet castreren!