SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

zwoegervrij
Geschreven door marc carrebrouck op 09/12/2006

Komt zwoegerziekte nog veel voor ?
Heeft het zin om een zwoegervrij statuut te hebben ?
Zijn er veel bedrijven die zwoegervrij zijn bij oa de houtlanders ?
groeten marc

Reacties
Geschreven door Koen Pille op 11/12/2006

Marc,

De voorbije 10 jaar heb ik geen enkel geval gehad bij mijn verschillende oude Belgische schaperassen. Ook mijn collega-schaapherders (ook met oude rassen welliswaar) hebben dit nog nooit gehad. Het komt wel regelmatig voor bij schapenhouders met vleesrassen.Deze cultuurrassen zijn er gevoeliger voor.

Waarom zou je het zwoegervrije-status willen?
1.Het brengt je geen rotte frank (cent) meer op, integendeel als je geld teveel hebt moet je dit doen. (veearts, labo..)
2. Indien je nog bijkomende paperassen wilt, naast de bestaande moet je dit ook doen.
3. En ook als je tot de elite wilt behoren.

Waarom ook niet vaccineren tegen `Het Bloed` of tegen zere bekjes... ? Nee, we hebben sterke, behoorlijke zelfredzame Belgische schaperassen. Hou ze dus sterk.Trouwens, natuurlijke selectie is erg belangrijk. De sterke dieren overleven en het maakt je kudde gezonder. Ziektes hebben altijd voorgekomen, alleen krijgen sommige ziektes de laatste jaren niet meer de kans om in je kudde te selecteren. De huidige maatschappij manipuleert graag en is dol op steriele situaties, waar ziektekiemen (bijna) geen kans krijgen. En waar er dus ook geen resistentie kan opgebouwd worden tegen diezelfde ziektes.

Wat het Houtlandschaap betreft is er naar mijn weten 1 iemand die zwoegervrij is. Maar om bij hun aan bloedverversing te doen, is het dubbel moeilijk. Dan gaat het nog over een ras, dat 6 jaar geleden nog zo`n 5 fokkers telde en een totale populatie had van 150 dieren.

Er is maar 1 "voordeel" met het status, namelijk dat je op beurzen en tentoonstellingen je schapen kunt showen, naast andere zwoegervrije schapen.

Tot slot vind ik het leuker om over de schapen zelf te praten (en dat wordt de laatste jaren alsmaar minder en minder gedaan) i.p.v. over regeltjes en wetjes. Of zijn we allemaal volgzame Belgen?? Tot binnenkort