SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Hoe 'rammenadvies' interpreteren?
Geschreven door Greet De Kegel op 17/02/2015

1/ Er wordt een percentage CGE gegeven. Voor wat staat CGE? Ik begrijp dat dat cijfer zo laag mogelijk moet zijn...maar wat is de maximale waarde?
2/ Als ik een bepaalde ram uittest bij één van mijn ooien zie ik in de afstammingstabel bij de kolom 'sNr' een bepaald vak blauw gekleurd staan. Maar bij bepaalde nr. staan ook vakken rood geleurd. Wat wil dit zeggen? Wat willen de afkortingen boven de kolommen zeggen?
Of waar zou ik de uitleg kunnen vinden?
Dankjewel alvast.

Reacties
Geschreven door Steven op 06/03/2015

Beste Greet,

1) CGE staat voor "Complete Generatie Equivalenten" en geeft weer hoe diep en volledig de pedigree is. Dus hoe hoger CGE hoe meer voorouders er gekend zijn. Dit getal is belangrijk om de inteelt te interpreteren.
Hoge CGE wil zeggen dat de inteeltgraad nauwkeurig is.

Immers, als je niet weet wie de voorouders zijn van een ram en een ooi dan zal de computer een inteeltgraad voor de lammeren van 0 berekenen maar in werkelijkheid kunnen de dieren nauw verwant zijn en kunnen de lammeren sterk ingeteeld zijn.

2) Als je op "detail" klikt krijg je links een lijst van alle voorouders van de ram+ooi combinatie waarop is ingeteeld. Je kan de totale inteelt toewijzen aan bepaalde dieren die voorouder zijn van de ram en de ooi.
Dus daar kan je dan zien op welke dieren er ingeteeld wordt.

De rechtse lijst is mij niet geheel duidelijk.
Je hebt hier stamboeknummers en de kolom "GEN" geeft aan in welke generatie een dier voorkomt.
TOT is het aantal keer dat een dier gemeenschappelijk is, INT is de (partiële) inteelt die hoort bij dat dier.

De rode en blauwe kleur moet ik eens uitzoeken...