SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Drielingen (bij houtlanders)
Geschreven door Greet De Kegel op 17/02/2015

Ingeval van een drieling: Wanneer tussenkomen en wanneer niet? Bestaat er een kans dat de ooi 3 lammeren op zichzelf aankan? Of is het sowieso aangewezen om tussen te komen?
Of is het een kwestie van goed observeren en waar moet je dan vooral op letten? En wat doe je dan? Alle drie de lammeren bijvoederen? Er één uitkiezen en zo ja welk: het sterkste of het zwakste? Of beter een keuze maken volgens het geslacht? Ik las dat fles-ramlammeren wel eens agressiever konden uitgroeien, maar ook dat fles-ooilammeren slechte moeders zouden kunnen worden?
Alvast bedankt om je ervaringen/kennis te delen.

Reacties
Geschreven door Vandyck Stijn op 21/02/2015

U kan natuurlijk ook proberen om het 3 de lam over te zetten bij een andere ooi.
Dit is veel meer aan te raden dan met de fles op voeden vindt ik.

Geschreven door Bart Courtens op 18/02/2015

Kijk eerst naar de ooi. Heeft ze een grote uier dan kan het lukken met extra krachtvoer. Is dit niet het geval dan moet je keuzes maken. Zit er een zwak of klein lam tussen dan is het makkelijk. Zijn ze alle 3 even groot dan zou ik deze kiezen waarvan ik dan al weet dat ik het niet voor mezelf zal houden. Moet je kiezen tussen ooi of ram, neem dan de ram. Deze hou je best niet als fokram, en verkoop je ook niet aan een ander als fokdier. Eenmaal ze volwassen zijn zou ik ze niet meer vertrouwen, hoe aanhankelijk ze ook waren als lam. Of een ooi, grootgebracht met de fles, een slechtere moeder zou zijn valt af te wachten. Ik laat m'n fleslammeren, als het kan, bij de kudde lopen. Besef wel dat fleslammeren zorgenkinderen zijn want ze hebben toch de moedermelk gemist. Succes!