SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Vruchtbaarheid ooien
Geschreven door Bart vanrobays op 27/07/2014

Weet iemand wanneer een ooi na het lammeren terug vruchtbaar is? Kwestie om er voor te zorgen dat de ram tegen die tijd weg is.

Mvg,
Bart

Reacties
Geschreven door hansv op 11/08/2014

Voor Ardense voskop is gekend dat deze het ganse jaar dekrijp kan zijn. Door rap te spenen kan dit ras zelfs 3 worpen geven op 2 jaar, wat echter niet aangeraden is daar de ooien hierdoor geen herstelperiode kennen.
Vroeger liet ik de ram in de winter tijdens de geboortes bij de ooien maar na 2 geboortes in de de late zomer (juli en augustus) hou ik de ram buiten de gekozen dekperiode afzonderlijk. Deze 2 geboortes kwamen voor bij ooien die bij de geboorte of kort erna hun lam verloren en dus bijna onmiddellijk herdekt werden.
Ardense voskopooien laat ik ten vroegste dekken als ze minimaal 14 à 16 maand oud zijn. Eerst laten volgroeien en dan pas dekken geeft op 3 jaar een beter gemiddelde lammer-opbrengst.

Geschreven door Bart vanrobays op 03/08/2014

Steven,
Alvast bedankt voor uw reactie.
Ik twijfel nog tussen voskop en entre-sambre-et-meuse. Hoewel ik niet weet als die laatste zelfstandig kan lammeren.

Mvg,
Bart

Geschreven door Steven op 28/07/2014

Er spelen heel wat factoren een rol. Sommige rassen slagen er op natuurlijke wijze in van 2keer/jaar te lammeren maar deze zijn niet zo courant bij ons. Maar dat wil zeggen dat ze al na 30 dagen gedekt worden.

Als de ooi melk geeft dan wordt een nieuwe bronst onderdrukt. Bij (vroeg) spenen van de lammeren valt die rem weg en kan de ooi vruchtbaar worden.

Vervolgens is er de daglengte die een rol speelt. Dit is rasgebonden. Bij onze gangbare rassen moet de daglengte afnemen om dieren bronstig te laten worden. Ile de France, Flevolander kunnen in de herfst aflammeren.

Volgens mij is het een samenspel van verschillende factoren. Zeker bij laat geboren lammeren die nog bij de ooien lopen in augustus/september is er kans dat de ramlammeren aan het dekken gaan.

Maar ik zou een ram toch niet veel langer dan 2 maanden na aflammeren bij de ooien laten lopen. Over welk ras gaat het?