SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Schuwheid ardense voskoplammeren
Geschreven door Rudy & veerle op 10/07/2014

Heb 3 ooilammeren gekocht van 4 maand oud en zijn bij ons 1 maand in de weide. Probeer ze lokken met korrels,maar komen die pas eten als ik minstens 5 m afstand hou. Ik kan ze niet benaderen want die spurten direct de weide in. Heeft er iemand tips om ze de schuwheid een beetje in te tomen zodat wij ze in de toekomst op een rustige manier kunnen verzorgen.

Reacties
Geschreven door dujardin ivan op 15/07/2014

na 1O jaar fokken van voskoppen ben ik overtuigd dat de voskop veruit de laagste aaibaarheidsfactor heeft van onze schapenrassen. Zet daar het vlaams kuddeschaap naast en je hebt een wereld van verschil ! De zomermaanden zijn niet de ideale maanden om ze tammer te maken, er is immers overvloed aan gras in de wei. Ze hebben ons niet echt 'nodig'. Wat geduld tot de wintermaanden, wanneer de wei kort staat en je korrrelvoer en vers hooi welkom zal zijn, zal ze wel wat meer naar jullie toe brengen. Weet echter dat het altijd voskoppen zullen blijven, prachtige dieren, maar altijd met iets hert-achtigs...

Geschreven door Wouter op 12/07/2014

Wat helpt is de dieren samen met een oudere ooi die wel tam is in dezelfde weide te zetten. Wanneer de jonge ooien zien dat de oudere ooi geen schrik heeft zullen ze zelf ook veel rustiger worden. Indien er geen oudere/tamme dieren beschikbaar zijn en je de lammeren snel wil tam maken zou je ze in een kleiner stuk weide of stal kunnen zetten en meerdere keren per dag zeer kleine hoeveelheden korrels voeren.

Succes!