SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Het lammeren bij houtlandschapen
Geschreven door Bruneel op 22/12/2013

Hello , dit jaar 2014 lammeren mijn houtlanders voor het eerst.
Nu lees ik hier een recent boek over schapen houden dat men zeker geen houtlanders en heideschapen in een individuele aflammerhok mag steken om te lammeren,dit vraagt om moeilijkheden.......
Kan me iemand zeggen of dit klopt of niet.
Dank

Reacties
Geschreven door Karsten Van Lil op 22/03/2014

Het allemaal op zijn beloop laten gaan onder het mom van natuurlijke selectie vind ik erg kort door de bocht Hans V.. In natuurlijke omstandigheden zondert de ooi zich af van de kudde voor het lammeren en voegt ze zich enkele dagen later terug bij de kudde, de meeste hobbyhouders hebben echter niet als vanzelfsprekend zoveel ruimte ter beschikking dat de ooien zich echt kunnen afzonderen van de kudde en dan nog op een plek waar het geen modder ofzo is. Dode dieren ten gevolge van verstoring of gebrekkige Hygiene zijn vermijdbaar en hebben niks te maken met natuurlijke selectie. Onder zelfredzaamheid versta ik: zelfstandig kunnen aflammeren en niet kieskeurig qua voederaanbod. Dieren laten sterven omdat je ze in gevangenschap niet de juiste omstandigheden kan bieden die de natuurlijke gang van zaken kan simuleren of ondersteunen zijn mijn inziens zaken van bewuste dierenverwaarlozing en/of mishandeling.

Geschreven door hans v. op 20/02/2014

Juist wegens hun goede zelfredzaamheid zijn vooral houtlanders en voskoppen heel geschikt om te houden door hobbykwekers. Ingrijpen op hun natuurlijke eigenschappen door ze te plaatsen in lammerhokken zorgt er enkel voor dat deze aangeboren eigenschap verloren gaat. Wie deze eigenschap bij het kweken wil versterken, komt dan ook zo weinig mogelijk tussen bij het lammeren. Als het dan al eens misloopt met een lam, moet men dat erbij nemen. Een natuurlijke selectie zorgt immers voor het behoud van typische raskenmerken.

Geschreven door Karsten Van Lil op 09/02/2014

Ik laat mijn schapen aflammmeren in lammerhokjes in de stal terwijl de rest van de kudde ook op stal staat, zo hebben ze een veilig kuddegevoel en verklein ik de kans op verstoten. Eens er terug voldoende gras op de weide staat mogen de schapen bij mij terug op de weide aflammeren, ze zonderen zich dan zelf af van de kudde.

Geschreven door Wouter op 05/02/2014

Hallo,

Bij onze houtlanders hangt het er een beetje vanaf of de dieren gewoon zijn aan mensen en een stal. Dieren die vanuit een groot natuurgebied komen laten aflammeren in een klein hok is geen goed idee (stress). Bij houtlanders die een heel jaar in een huisweide staanen bijgevoederd worden is dit geen probleem. Ikzelf probeer de ooien die voor het eerst lammeren binnen te zetten (per 4 in een vrij groot hok). Ooien die voor het eerst lammeren durven (bij mij althans) soms één van de twee lammeren negeren, als dat buiten gebeurt kan het lam al dood zijn voor je het vindt. Binnen kan je vaak nog ingrijpen. Dieren die bewezen hebben goede moeders te zijn kunnen perfect in een weide met eenvoudig schuilhok lammeren (wel oppassen met de vos, vooral bij koud weer).

Groeten,
Wouter

Geschreven door dujardin ivan op 06/01/2014

Mijn voskoppen laat ik het liefst aflammeren in de kudde. Ze kunnen vrij binnen en buiten. Als 'rustiek' ras trekken ze vrij goed hun plan. Enkel bij problemen worden ze afgezonderd in een kleiner hokje. Ondervinding leert me dat ik hierdoor soms meer poblemen creëer dan oplos !

Geschreven door brechtlaukens op 31/12/2013

Voor het lammeren zeker laten wennen aan de stal. WIj hebben zelf problemen gehad door te bruusk binnen te halen enkele jaren geleden. Nu lammeren ze op stal (moet wel omwille van de vos) in koppel, enkel probleemgevallen gaan in lammerhokken.

Geschreven door Steven op 30/12/2013

Bij de Voskoppen (bij Staf) zorgde dat voor problemen.

Ikzelf laat al jaren mijn ooien (Vlaams schaap) bij het aflammeren de kans om buiten te lopen en in de groep. De ooi die aflamt kan rondwandelen wat de weeën beter opvangt en zondert zich bij het aflammeren af van de kudde. Pas na de geboorte of als er problemen zijn zet ik ze in een aflamhok.

Al vooraf afzonderen geeft volens mij veel stress wat het geboorteverloop bemoeilijkt.