SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

"chronisch snot" mycoplasma infectie bij Rode ardenner Kalkoenen
Geschreven door Woutdr op 27/08/2013

Bij mijn Rode Ardenner kalkoenen heb ik een zeer zware infectie met chronisch snot zijnde mycoplasma infectie? 90% van de jongen gesneuveld,2 van de 5 volwassen dieren gesneuveld... welke ervaringen hebben jullie met verschillende behandelingen? of alles opruimen en enige jaren stoppen met kalkoenen?

Reacties
Geschreven door Michiel op 28/08/2013

Ik spreek uit mijn ervaring met kippen. Er zijn niet echt genezende oplossingen. Het enige dat een beetje helpt is Soludox (doxycyclines). In de meeste gevallen blijven de 'genezen' dieren drager en kan er een nieuwe opstoot volgen, bijvoorbeeld bij veranderende weersomstandigheden (heel warm of plots heel nat). Het snot is heel besmettelijk en ?©?©n van de grootste ziektebronnen wordt de drinkbak: zieke dieren verlichten hun symptomen en droge keel door het slijm op te lossen in de drinkbak en veel te drinken. Op die manier wordt de drinkbak een bacteriebom voor alle andere dieren. Hetzelfde voor weideplassen waaruit gedronken wordt. Een h?©?©l kleine fractie bleekwater (hypochloriet) toevoegen aan het drinkwater, zoals in een zwembad ook gedaan wordt, kan helpen om dit tegen te gaan. Verder zet je ongeneeslijke dieren best zo ver mogelijk van de rest. Uiteindelijk wordt er ook wel wat resistentie opgebouwd als de ziekte lange tijd aanwezig is op uw terein, maar dat zal vroegtijdige sterfgevallen niet verhelpen.

Ga snachts naar uw dieren en haal die eruit die 'zwaar' ademen. Zet die apart en let op de drinkbak. Soludox snel bij de hand en niet wachten met behandelen. Zo heb ik dergelijke situaties kunnen verbeteren. Ik maak verzadigde oplossingen van soludox. Als ze niet 'genezen' na een kuur van max 14 dagen, zijn ze verloren.