SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

kontrole ALV (agentschap landbouw visserij)gehad
Geschreven door luc bruneel op 15/08/2013

Hello iedereen ,even uw andacht

Vandaag een twee uur durende kontrole gehad van ministerie landbouw en visserij voor fruitbomen en schapen op basis van stamboekgegevens van de dag zelf van de kontrole.Ik was uitgeloot voor deze.

Het register (DGZ in en uitvoer) moet exact kloppen met de aanwezige schapen en de gegevens op SLE stamboek van de dag van kontrole.Dus ze hebben een lijst bij van SLE stamboek afgedrukt de dag van de kontrole.
Dus belangrijk is dat uw register (DGZ in en uitvoer) volledig up to date is elke dag van het jaar.
De schapen werden individueel nagezien op oormerk.

Ook randvoorwaarden werden grondig nagechekt .Voor randvoorwaarden zie uitleg bij SLE onlangs verschenen maandblad.
Er werd aandacht gegeven aan mestopslag indien deze er is , de beschikbare ruimtes worden gemeten voor beschutting wind regen en zon, watervoorziening , wildgroei op de wei (distels)enz...

Ook wordt de vraag gesteld wat er gedaan wordt voor onkruidbestrijding volgens de code van wildgroei mogelijk. (ALV hanteert een code van mogelijke wildgroei , bij mij was dit V8)
Als er gespoten tegen onkruid wordt moet er een register zijn met gebruikte produkten.
Ik bosmaai de distels en netels , een beschrijving perceelonderhoud volstaat dan.

Geneesmiddelregister wordt gechekt als er geneesmiddelen zijn.Let op vele geneesmiddelen vallen onder de voorschrift van veearts.(in feite moet er bij elk veeartsbezoek een dokument zijn van betaling)Mijn veearts gaf me nog nooit een bewijs van betaling.
Er worden ook bewijzen gevraagd van aangekochte geneesmiddelen ,DGZ oorringen,eventuele bemesting,produkten voor de weide of schapen.(fakturen)

Vervoerdokumenten worden gevraagd en gekontroleerd op juistheid.Datums moeten kloppen vervoerbewijs en register DGZ.

Bij mij was alles OK dank zij de melding van artikel in SLE tijdschrift door Staf en of schapenwerkgroepen en natuurlijk gelezen door mij.

Ja schapen houden wordt een administratieve bezigheid s'avonds , kloppen moet het zeker.

Vriendelijke mensen zijn het zeker en ze helpen u wel hoor.
Bij problemen raden ze me aan zelf ter plaatse te komen naar de buitendienst (hier Brugge) om de verzamelaanvraag te helpen invullen , enkel indentiteitskaart en pincode van die kaart meebrengen voor de elektronsiche invoer.(Tof h?© ipv zelf te wroeten met die voor mij toch moeilijke verzamelaanvraag)

Met vriendelijke groeten
Luc Bruneel

Reaktie van Staf :Dag Luc,

Bedankt voor uw uitvoerig (en positief) verslag. (Hobby-)schapenhouders
worden de jongste tijd regelmatig gecontroleerd en ook al zijn onze leden
best van goede wil toch lopen de controles niet overal even goed af.
Daarom dat we op 17 en 18 september info-avonden organiseren i.v.m. die
controles (zie de jongste ARK). Mensen van ALV en van FAVV zullen er komen
spreken over de controles die ze uitvoeren. Mensen van VLM zullen eveneens
aanwezig zijn.

Zou je je tekst hieronder op ons "forum" willen plaatsen ?

Bedankt

Staf.

Reacties
Geschreven door Steven op 16/08/2013

Beste Luc

Zeer interessant om te lezen. Ik heb enkele vragen...

Heb je meer dan 10 ooien? Of denk je dat dit niet uitmaakt? Is het omwille van de subsidies Gen. Diversiteit dat je uitgeloot bent.

Hoeveel jaar werd er teruggegaan?
En hoe heb je alle nummers laten controleren? Alle dieren opstallen of samendrijven dan?

Ik vroeg me nog af of deze mensen vragen om in uw woning te komen en of je dat mag weigeren.

Groeten

Geschreven door Staf Van den Bergh op 15/08/2013

Bedankt Luc voor je bericht.
In voorbereiding van onze info-avonden ‚Äúcontroles‚Äù (*) doen we een oproep aan schapen-/geitenhouders die reeds een controle kregen van de Buitendiensten van het Agentschap Landbouw en Visserij, van het FAVV, van de VLM (Mestbank) om hun verhaal te doen. Betrof het een eenvoudige controle (Genetische Diversiteit) of een uitgebreide controle (Randvoorwaarden landbouw) van ALV, een controle van het FAVV, ‚Ķ. ? Hoe is die verlopen, was u voldoende ge?Ønformeerd, wat was het resultaat, ‚Ķ. Uw advies aan collega‚Äôs schapen- en geitenhouders.

Zelf heb ik een controle gehad van het FAVV, waaruit bleek dat mijn medisch register niet in orde was. Ik bezat geen toedienings- en verschaffingsdocument voor een ontwormingsmiddel en ik had een restant van een product tegen myiasis (wolvlieg) dat verdund moet worden voor gebruik, in verdunde vorm bewaard. Mag niet. Een product (geneesmiddel) moet steeds in de originele verpakking bewaard blijven. Dit heeft mij een aangetekende ‚Äúoffici?´le waarschuwing‚Äù opgeleverd.

(*) infoavonden: 17 september in Tielt / 18 september in Holsbeek. Zie de jongste ARK.