SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Myasis bij ganzen...
Geschreven door Hilde Degraen op 05/06/2013

Het verhaal is goed afgelopen, dus tijd om te delen...

In de tweede week van mei werd onze gans verwond door....
De wonde werd ontsmet met isobetadine, netjes twee dagen na elkaar...

Weer twee dagen later, zat het dier helemaal onder het bloed, zijn snavel en in de ruime omgeving van de wonde, zat vol met gestold bloed.

Uitwassen van de wonde was de boodschap.
=> water gekookt, laten afkoelen tot het lauw was...
De omgeving van de wonde voelde warm aan, de wonde zelf was "geheeld" maar bewoog. Er zaten een X-aantal larven van de wolvlieg in.

De larven heb ik verwijderd. In het overblijvende, bloederige gat heb ik etherische olie van roosgeranium gedruppeld ( Geranium graveolens X Egypte). De wonde heb ik gehecht ( 3 hechtingen).

Wat zoekwerk op het net leerde me, enkel, dat er bij schapen en konijnen na aantasting een antibiotica gegeven word. Noodzakelijk kennelijk...

Dus zelf een tinctuur samengestel met een sterk antibiotische werking: => draagtinctuur heb ik tijmtinctuur gebruikt, daar voegde ik etherische olie van oregano (Origanum compactum ) aan toe. Deze olie heeft een sterkte antibiotische werking, met een beetje kruidnagel eo, tea tree eo en wat Roomse kammille eo.

Uitwendig rond de wonde bracht ik iedere dag een mengsel aan van ricinus- hypericumolie ( zenuwpijnstillend en zorgt ervoor dat alle toxines worden afgevoerd) met etherische oli?´n van kruidnagel, roosgeranium, tea tree en een beetje pepermunt.

De samenstelling zorgde ervoor dat eventuele eitjes gedood werden, de warmte van de ontsteking verdween, de huid herstelde en een eventuele sub-infectie werd vermeden... als het waar was wat ik geleerd had tijdens mijn bijscholingen...

Resultaat is dat de hechtingen vandaag verwijderd zijn.
De wonde is mooi hersteld!

Oef!

Nadeel, ik ben echt niet meer de vertrouweling van onze gent....

Reacties
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.