SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

inteelt vermijden bij Houtlanders
Geschreven door Rudy Van der Haegen op 14/05/2013

Ben voor dit jaar op zoek naar een nieuwe ram voor mijn kudde. Doe dat elke twee jaar zodat ik geen ooien heb die door hun vader worden gedekt.
Maar de zoektocht is niet zo makkelijk. Pieter Cabus biedt bijvoorbeeld zijn ram aan maar bij nader toezien blijkt de vader van dit dier ook de vader te zijn van elke van mijn oudste moederdieren. Is dus geen goed idee.
Hoe doen jullie dat om inteelt te vermijden ?
Is het opzetten van een rammencirkel (een aantal kwekers verkopen hun kweekrammen door aan een andere kweker en altijd in dezelfde richting) een oplossing ?

Reacties
Geschreven door steven op 14/05/2013

Je kan in de online-databank voor enkele mogelijke rammen uitrekenen wat de inteeltgraad (van de lammeren) is wanneer je elk van de rammen combineert met 15 van uw ooien. Dat kan helpen om goede combinaties te maken van ooien en rammen.

Voorwaarde is dat (alle) kwekers hun lammeren in de databank inbrengen (liefst allemaal en snel op 't seizoen).

De suggestie om kweekrammen (zelf) door te schuiven is geen goed idee vind ik. Beter is om een ramlam, geboren op bedrijf A door te schuiven naar bedrijf B, Een ramlam van bedrijf B gaat dan naar bedrijf C enz. Dit in een vast volgorde.

Heel belangrijk voor de lange termijn is om veel rammen te gebruiken. Het lang kweken met dezelfde ram en dan nog op veel ooien zorgt op termijn voor verlies van genetische variatie en toename van inteelt.