SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

leeftijd lammeren wegmogen van ouders
Geschreven door thijs herreman op 16/04/2013

Wanneer mogen de houtlandlammers weg van bij de ouders? Welke leeftijd?

Reacties
Geschreven door Karsten Van Lil op 01/05/2013

Ik speen de lammeren gewoonlijk op 3 maanden, flessenlammeren die goed gras eten kunnen al op 6 ?† 8 weken zonder melk verder. Wat je zeker niet mag doen is na het spenen de ooien nog melken want melken doet de melkgift niet afnemen en als er niet genoeg "afname" is kan dit uierontstekingen leiden... Kampferzalf is een middeltje dat kan helpen de zwelling van de uier te doen afnemen... Gespeende lammeren moeten wel voldoende goed voedsel ter beschikking hebben en de ooien wiens lammeren weggenomen worden zet je ook best niet op dat moment op een goede weide omdat dit de melkgift zou kunnen stimuleren ipv te laten afnemen.

Geschreven door Steven op 22/04/2013

Ik denk dat dat elke fokker een andere leeftijd kiest. Hangt af van hoe vlot ze eten en hoeveel gras er is, of je ze eerst vaccineert als ze nog bij de moeder lopen (minder stress, dus betere immuunreactie) en of je percelen hebt die ver genoeg uit elkaar liggen (minder gemekker als ze elkaar niet kunnen horen).
Ik speen mijn schapen op 3 - 4 maanden oud. Vroeg spenen spaart ook de uiers en de lammeren doen het vaak beter dan laat gespeende. De top van de melkproductie is op 30 dagen, daarna neemt die af en moeten de lammeren zelf bijeten om te groeien.

Geschreven door thijs herreman op 19/04/2013

Iemand?