SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

lammeren identificeren
Geschreven door Walter T. op 30/03/2013

Kent iemand een manier of materiaal om pasgeboren lammeren duidelijk en voldoende duurzaam te identificeren in afwachting van het oormerken? Vorig jaar had ik er met kleurwas een nummer opgeschreven, maar tegen de tijd dat ze groot genoeg waren om te oormerken, was dat natuurlijk al lang afgesleten - zelfs bij dezen waarbij ik dat nummer had kunnen verversen.

Reacties
Geschreven door Walter T. op 04/04/2013

Aan Steven: 't zijn Lakenaars, vol- en halfbloeden.

Ik zal dit WE dan maar eens proberen met m'n daltonnummers.

In elk geval bedankt voor de antwoorden, ook aan Staf.

Geschreven door Steven op 02/04/2013

Over welk ras van schapen gaat het?
Meestal w

Geschreven door Staf Van den Bergh op 01/04/2013

Dag Walter,
zoals Steven gebruik ik ook kleine dalton-oormerken om mijn pasgeboren lammeren te identificeren in afwachting dat ze bij het spenen een saniteloormerk krijgen. Ik breng het kleine daltonoormerk eveneens dicht bij de kop, aan de voorzijde van het oor aan. Het scheurt dan niet gemakkelijk uit en het zit niet in de weg voor de latere sanitelnummers. Ik doe dit al ruim 25 jaar zonder noemenswaardige problemen.

Geschreven door Walter T. op 31/03/2013

Steven,
Ik h?®b die oormerken, maar die zijn zowat even groot als het oor van zo'n pasgeboren lam... groeit het gat dan niet mee zodat het te groot is als ik het definitieve oormerk wil aanbrengen?

Mijn vrouw zegt dat ik ze moet een lintje aanbinden, maar ook dat spelen ze kwijt.

Geschreven door Steven op 30/03/2013

Kleine plastic oornummers zijn volgens mij een goede manier. Dalton Rototag is een voorbeeld van wat ik bedoel

http://www.daltonbv.nl/nl/daltonbv.nl/dalton_nl/products/pages_pr/ovine/o_roto.htm

Je kan die later uitknippen of gewoon laten zitten. Wel voldoende dicht bij de kop plaatsen zodat ze minder snel uitscheuren.