SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

met wat en hoe ontwormen van kudde ardeense voskoppen
Geschreven door ruyssers colette op 16/11/2012

We hebben nu al een kudde van een 10-tal schapen.We vroegen ons af wanneer en met welk middel ontwomen.Onze schapen staan op droge ardeense grond.

met dank op voorhand voor de uitleg,
mvg,
colette

Reacties
Geschreven door Karsten Van Lil op 25/11/2012

Sowieso is het beter om regelmatig van ontwormingsproduct te veranderen te vermijden dat er resistentie optreed bij de wormen. Ook is niet ieder product geschikt voor iedere soort wormen of andere parasieten. Wil je zeker zijn dan kan je via je dierenarts meststalen laten onderzoeken en zo heel gericht de juiste wormen bestrijden.

Geschreven door Steven op 25/11/2012

Een eerste (beperkte) reactie:

- ontwormen hangt zeer sterk van uw bedrijfsvoering af. Als je kan beschikken over land waar lang geen schapen op hebben gelopen (> 1 jaar) of land dat gemaaid werd dan zal de wormdruk laag zijn en is ontwormen niet gauw nodig.
- klassiek zullen veel houders van schapen de ooien ontwormen in het najaar (voor de dekperiode) en in het voorjaar voor de schapen naar buiten gaan. Maar je moet dat zelf evalueren of dat nodig is afhankelijk van de wormdruk.
- lammeren hebben meestal in het voorjaar ?©?©n of meerdere behandelingen nodig. Maar met snel omweiden naar schoon land kan je minder ontwormen.
- ik heb ook gehoord dat de voskop redelijk weerstandig is maar dat weet ik niet uit ervaring
- de dieren die je ontwormt zeker niet onderdoseren.
- er zijn er die aanraden om 1 of 2 dieren niet te ontwormen om resistentie van de wormen te vermijden. Hiervoor kies je de beste lammeren en die worden niet behandeld.

- producten: ik gebruik Ecomectin maar ik denk dat je best via uw veearts navraagt.