SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

antwerpse baardkriel
Geschreven door tjeu steensels op 26/09/2006

hallo, ik ben van plan de antwerpse baardkriel blauwgezoomd te kopen, ik heb geen ervaring met antwerpse baardkrieltjes maar wijken deze veel af van het standaard gedrag enzo? of kan je ze volledig in de categorie anwerpse baardkrielletjes indelen?

Reacties
Geschreven door Dries De Rudder op 04/10/2006

Beste Tjeu,

Het is zeker een feit dat sommige kleurslagen bekomen worden door andere in te kruisen, dat is een vaak voorkomend gegeven in de fokkerij. Of het karakter van de Antwerpse Baardkriel daar zo sterk zal door schommelen weet ik niet zo zeker; als het al zo is zal het wel minimaal zijn.

Ik heb zelf geen ervaring met Antwerpse baardkrielen maar voor zover mijn ervaring met andere rassen strekt zou ik mij hierover niet teveel zorgen maken.

Succes, Dries

Geschreven door tjeu steensels op 27/09/2006

ik heb zoal gehoord dat bepaalde kleurslagen bekomen worden door andere rassen in te kruisen en daardoor andere karakteristieke eigenschappen hebben als een zuivere AB, en dat sommige kleurslagen zo opduiken en ook weer snel verdwijnen omdat ze niet zo aangenam zijn als een AB in kwartelkleur bijvoorbeeld (Ik weet zelf niet wat daar van aan is natuurlijk), nu is mijn vraag eigelijk of je van een blauw gezoomde AB kunt zeggen dat hij bekomen is door inkruising met een ander ras, of het puur een kleurslag bekomen is door te selecteren op bestaande kleurslagen

Geschreven door Jan Martens op 26/09/2006

Tjeu, je vraag is niet erg duidelijk hoor. Wat is 'standaardgedrag'? Hoe kan het gedrag van een Antwerpse baard afwijken van dat van een een Antwerpse baard? Ik heb er hier in de tuin lopen. Dus: als je je vraag duidelijk stelt kan ik antwoorden.