SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

Hoeven schapen
Geschreven door bruneel luc op 04/09/2012

Hallo , ik heb houtlandschapen , nu stel ik vast dat van enkele lammeren (zes maand) de hoeven bleek bruin gekleurd zijn en broos.(van de anderen zijn dit zwarte hoeven en vast ) Als ik de schapen van dichtbij bekijkt dan stel ik vast dat de hoornlaag zeer broos is (zoals bij paarden brokkelhoeven) en de hoorn los zit .Ik vrees voor begrazing op vochtige weides.
Wat kan daar aan verholpen worden.

Reacties
Geschreven door koether christophe op 10/09/2012

Ik heb maar een bedenking waar ik niet zeker over ben maar mogelijk kan het helpen. Zou het geen vitamine tekort zijn of iets in die richting?

Mvg,
Christophe

Geschreven door Michiel op 05/09/2012

Bij paarden kunnen de hoeven ingesmeerd worden met speciaal smeersel. Misschien kan dit hier ook een tijdelijk hulpmiddel zijn? Al heb ik totaal geen ervaring met de verzorging van schapen...

Geschreven door Danny Jones op 05/09/2012

In het verleden heb ik op vochtige Polderweiden eveneens dezelfde negatieve ervaring gehad met de hoeven van mijn Vlamingen.
Het werd zo erg dat er rotkreupel optrad en een hele karwei
om deze ernstige aandoening te genezen. Na een aantal jaren heb ik de schapen op drogere locaties gezet en sindsdien geen last meer gehad . Misschien je even bevragen bij omliggende veehouders of zij kennis hebben van het probleem of slechte
ervaringen uit het verleden.
Succes gewenst. Danny Jones