SLE > Forum

Forum: Ons Levend Erfgoed

Reageer op dit bericht

uitbroeden krielen
Geschreven door kristo sprengers op 22/08/2012

Ik heb al enkel jaren een volautomatische broedkast,
hierin heb ik al allerhande kippenrassen, eenden en kalkoenen uitgebroed en dit altijd met uitkomsten tussen de 75 en 80 percent;
Nu heb ik er de laatste maanden al 2 maal 40 eieren van de watermaalse baardkriel ingelegd, resultaat de 1e keer 7 levende kuikens een 15tal dood in de dop en de rest onbevrucht. de 2e keer 1 levend kuiken 15 dood in de dop en de rest onbevrucht. wat gaat er mis? hoe komt het dat de bevruchting zo slecht is? De eieren komen trouwens van een kweker die weet waar hij mee bezig is.

Reacties
Geschreven door kristo sprengers op 26/08/2012

Jo, de temperatuur staat ook op 37.8 graden en de luchtvochtigheid staat op 50 procent tot dag 18 dan gaat hij tot 70 procent. Ik heb op deze manier al een 10-tal broedsels gehad met steeds ongeveer 80 procent uitkomst.

Geschreven door Jo Daenen op 26/08/2012

Je geeft te weinig informatie om veel goede raad te krijgen. Hoe is de broedkast ingesteld? Dat kan door toevalligheden zijn gaan afwijken van de fabrieksstandaardinstelling. Ik broed Japanse vechtkrielen op 37,8 C¬? en aan een luchtvochtigheid @ 55%. De uitval is wisselvallig maar dit jaar zeker sterk afhankelijk van de bewaaromstandigheden en de duur van bewaring v????r het eigenlijk broedproces. Door inteelt kan de fokker een genetische lethaalfactor hebben ontwikkeld, hetgeen oorzaak kan zijn van volgroeide kuikens, dood in het ei; dan is bloedverversing in de stam noodzakelijk.

Geschreven door Vandyck Stijn op 23/08/2012

Ik heb dit jaar ook heel uitval van brakelkuikens.
Veel eieren zijn gewoon niet bevrucht, ik heb nochtans 2 hanen bij de kippen lopen.
Vorige jaren gaat het veel beter.